NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-11-12, 20:29
Leif,  
 
Eftersom du hänvisar till mitt inlägg 30/6 2001 måste jag nog påpeka att min bedömning av indicierna då lydde: kedjan kan knappast betecknas som särskilt stark.  
 
De ytterligare indikationer som P-Å Borss?n då uppgav sig ha upptäckt har till dags dato inte kommit till min kännedom. Inte heller har jag funnit något annat som gör att hypotesen om den aktuella släktrelationen skulle te sig mer sannolik i dag än 2001.
 
Om jag kort sammanfattar min uppfattning om läget i dag, så menar jag att vi faktiskt har vissa indikationer på att landsknekten Kristoffer Siggesson i Torp kan ha något med detta att göra, till skillnad från eventuella dalsländska (t ex) Kristoffer Siggessöner.  Men vad, det har jag inte lyckats lista ut.  
 
Det kan t ex vara så att landsknekten Kristoffer Siggesson av ett eller annat skäl fått tjäna som förlaga till den påhittade krigsöversten med samma namn. Bakom det kan ligga någon släktskap med Sigge Kristofersson och/eller Johan Siggesson, men det kan också vara frågan om t ex missförstånd, personförväxlingar, avsiktligt bedrägeri eller den s k goda viljan. Vi vet helt enkelt inte.
 
Det enda vi kan göra är att försöka identifiera alla relevanta källor med uppgifter som kan förbättra vårt kunskapsläge. Om vi inte hittar några sådana uppgifter, då får vi till sist släppa hypotesen. Svårare än så är det inte.
 
En hypotes som varken kan styrkas eller falsifieras när allt känt relevant källmaterial är genomgånget upphör nämligen att vara en hypotes och kan därefter endast överleva som en trosartikel.