NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-11-06, 18:00
jag hade inte tänkt att hoppa in i disskutionen  
eftersom jag har andra betyr att ordna nu men några viktiga synpunkter 1) Carl håller med om tidigare i dissktutionen att Södermanlands Landskaps handlingarna har mycket otydliga avbildadesigill det vill säga att delar av sigillet är oläsligt som syns av inläggen.
2)Det skulle vara om man hittar Sigillet avbildat i från Strängnäs Herdaminne som är av 1899 år modell av Hagström sid 251,men ej för Collmars utgåva av strängnässtift har jag framför mej på sid 200 under Eskilstuna pastorat står  
Sigge Christophori Bure 1603 -1641.
siggo Christophori andvände i mitten av 1590 talet som et av sina många sigill initialerna  SC över ett konstriktsammanflätat Bvre,därmed visade han sig tillhöra den legendariska Buresläktenvars äldre historia dock hävdas vara en sentida konstrution möjligen var hans far Christopher siggesson som uppges vara Hövitsman vid Erik den XIV:s livvakt och senare överste över krigs folket i Medelpad och Norrbotten. (Se af bure diskution under burstenar)
sidan 251 under Gillberga pasorat står han som Huskaplan också nämnd som Siggo Christophori Bure.  
 
men inte nog med dett det finns en till bure anknytning  Siggo Christophori Bure dotter Ebba Sigesdotter gifter sig m  Carlous Mangi Schillerus Kyrkoherde i Floda deras son Samuel Karlsson Schillerfelt (adlas schillerfelt 1651)
gift med Elisabeth Jacobsdotter Burea enligt både Herdaminne och Elgeistierna.alltså ingift med biskopen i Strängnäs Jacob Zebrozynthius Bureus
så omtalad i säbrå och i Strägnäs citat ur strängnäsJacobus Johannis Zebrozynthius ,som också skrev sig Angermannus eller Bureus  föddes i Säbrå 17 november sannolikt 1582 som äldste son till Kyrkoherden Johannes Laurentii Bureus och hans hustru Anna Segersdotter.
det finns åtskilligt att tillägg indicier om fler personer iden här släktlinjen med af Bure och tillnamnet Bure återkommande men inte jämt det hände alldrig med tillnamnen som ibland kunde skippanån generation mvh Marc  
ps.jag tycker att det räcker för mej att Urban sikesborg Kommer fram till det man säger i Herdaminnet dessa personer har höga meriter och förmodligen tillgång till sigillen de bra avbilderna och är eninga vad det står.