NULL Skriv ut sidan - Siggo Christophori Bure

Anbytarforum

Titel: Siggo Christophori Bure
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2007-07-19, 21:47
Jo, jag är medveten om Burediskussionen...
 
Jag ser nu att man med lite god vilja kan tolka den nedersta vita fläcken som en böjd arm, men jag tror tyvärr att det är uteslutet att man skulle placera en betydelsebärande del av vapnet just där.
 
Vad gäller Johan Siggessons släktförhållanden är jag helt okunnig, men om vi nu rent hypotetiskt antar att Johans förfäder förde en böjd arm i skölden, så hade det väl varit mest naturligt att han själv skulle använda en sådan i sin egen sköld, men samtidigt finns många exempel (inte minst från och med 1600-talet, kanske även tidigare, men det vågar jag inte uttala mig om), på att nyadlade som tidigare använt sig av vapen, antog eller fick helt nya vapen i samband med adlandet.  
 
Jag kan inte mycket om begravningsvapen, men det finns flera böcker som handlar om dem, t.ex:
 
Corswant-Naumburg, Inga von:
Huvudbaner och anvapen under stormaktstiden / Inga von Corswant-Naumburg
Visby : Ödin, 1999  
 
Kanske den boken vore värd att undersöka?
 
Jag har en känsla av att begravningsvapnens storhetstid var 1600- och 1700-talen, men det finns också betydligt äldre exempel på sköldar som sattes upp i kyrkor -- Jag drar mig till minnes att en medeltida(?) sköld med släkten Skanckes vapen skall ha funnits i Hackås kyrka i Jämtland, t.ex.
 
Vänliga hälsningar
 
Erik Kuoksu