NULL Skriv ut sidan - Siggo Christophori Bure

Anbytarforum

Titel: Siggo Christophori Bure
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-07-19, 20:20
Anledningen till min fråga är att (som du kanske vet) en livlig diskussion länge ha förts om en  vapensköld som Johan Siggesson enligt vissa sekundära källor tog med sig från kyrkan i Skön kring 1571-72 och placerade i Åby kyrka utanför Kalmar. Det gjordes under hänvisning till att vapnet tillhört släkten. Vapnet bestod av en böjd arm. Om det nu ligger någon sanning i påståendet så måsta man ju med rätta fråga sig varför Johan Siggesson inte använde denna symbol i sitt frälsebrev.  
 
När man börjat intressera sig för problemet Bure/Johan Siggesson och närbesläktade frågor så blir man säkert lätt en aning skumsynt och steget till önsketänkande kan ligga nära. Det gäller att se upp! Inte desto mindre ville jag avfärda möjligheten att de symboler om vilka jag frågat dig inte kunde bestå av bl.a. en böjd arm. Den nedre delen av vad som troligen är en färgskada liknar visserligen en sådan.
 
En annan fråga. Vapensköldar som av olika ståndpersoner placerades i våra kyrkor låg ägdes väl rent materiellt av dessa personer och deras efterkommande, eller?
 
Ytterligare en fråga. Hur såg det normalt ut från 1570-talet till medio 1600-talet i landsortskyrkor belägna i bördiga jordbruksbygder. Var det vanligt att
ståndspersoner (adel m.fl.) prydde kyrkoväggarna med sina vapensköldar? Anledningen till denna fråga (som hänger ihop med den föregående) är att inventarieförteckningarna för kyrkan i Åby vare sig 1580 eller 1652 redovisar några vapensköldar.
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson