NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-08-30, 22:36
Till Carl: Det riksrådsbrev som nämner slottet Birisholm beläget i nordlandet (norrland) har fömodligen brunnit upp i den stora slottsbranden 1697. Brevet citeras ju i flera böcker (bl. a. hembygdsböcker). Du kan själv läsa citatet på bilden jag lagt ut ang. det rek. slottet (tror att den ligger ute på linjen: varför en Bure-diskussion). Det brev du pratar om måste ha varit något annat!
 
Till Per: Vad menar du? Har jag sagt att man inte kan lita på skrifliga källor? Om det är Walin-frågan du menar...så gäller ju särskilda förhållanden här, då jag tror att faderskapet har nedtystats - i sådan fall måste man taga skrifliga källor med en nypa salt. Man får göra bedömningar från fall till fall, hur mycket tillit man kan sätta till olika källor. Jag hoppas du förstår vad jag menar. I t. ex. diktaturstater kan man ju naturligtvis inte taga allt som skrivs för sanning, detta gäller ju också historiskrivare som t. ex. Peder Swart som dikterades av Gustav Vasa. Vad man aldrig får glömma är ju att det finns andra bevis än skrifliga källor, t. ex. arkeologi och DNA-teknik! Varför denna religiösa övertro på just skrifliga källor? Om en falsk människa skriver något på ett papper blir väl inte orden sanna bara för det!  Menar ni att Sverige saknat en historia där inget finns skriftligt belagt, har man levt i ett tomrum då? Skall man bara hoppa över dessa tomrum och låtsas att dessa tidsintervaller inte har funnits?
 
Ser du inte att jag vill få fram profesionella arkeologer som tittar på slottsplatsen - är du emot detta?  
 
Till Björn: Är du också emot arkeologiska utgrävningar av den förmodade slottsplatsen? Varför är du så negativ? Du har ju inte ens sett de bilder jag tagit?
 
Hej Catharina! Tack för ditt fina inlägg! Det var intressant detta med Bure-namnet. Kanske kommer släkten Bures namn från denna ur-asagud? Jag tycker dock gott att vi kan fortsätta denna diskusion här då den ju handlar om Bure-ätten som ju är över-rubrik över linjerna här.  
 
Vänligen
 
Ulf