NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-28
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-08-27, 20:54
Hej Göthe! Jag förstår dig inte riktigt...först vill du avluta diskussionen, sedan väljer du att deltaga i den! Hur skall du ha det?  
 
Även om diskussionen för närvarande inte berör just runstenar så handlar den om Bure-ätten och det är väl det centrala. För att en diskussion skall bli levande får man inte vingklippa och styra den för mycket!
 
Angående giftermål förr i tiden. Du pratar ju om 12-1300 talet, då frälset uppstod. Naturligtvis gifte man sig lite huller om buller under denna tid...men nu gällde det 1500-talet och framåt! Jag har läst över 100 böcker nu om Sveriges och Europas historia och den bild jag har fått är: att det var ytterst ovanligt att folk gifte sig utanför sitt eget stånd. Alltså...Prästsläkter gifte sig med varandra, adelssläkter gifte sig med varandra (högadeln med varandra och lågadeln likaså), bönder gifte sig med bönder osv. Sverige var ett klassamhälle. Naturligtvis förekom undantag - detta tema - då folk från olika klasser blir förälskade i varandra - är ju ett evigt tema i film, teater och bokbranschen. Det var ju också detta som var så stort med Amerika! - där gällde inte längre den gamla (Europeiska) sorteringen av folk.
 
Ulf