NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-28
Skrivet av: Per Göthe skrivet 2006-08-27, 19:18
vore det inte läge att stänga diskussionen för tillfälligt. Jag tycker den har totalt havererat.
(dvs. spårat ut).
Dessutom har jag en synpunkt på vad Ulf skrev innan (26/8 kl. 17.58).
Det här med att högre klasser inte gifter sig med lägre stånd.
Sådana giften finns, även om det inte var så där jättevanligt.
Nu är jag kanske lite fel ute, men var det för övrigt inte rikare bönder (el. Storbönder) som ursprungligen blev frälsemän och kan det då inte varit lite vanligare att just giftemål mellan just Storbondefamiljer och frälsesläkter (främst lågfrälse som senare gifte in sig i Högfrälset), samt frälsesläkter med prästsläkter (som oftast kom från Bondeståndet ursprungligen). Dessutom giftemål mellan prästsläkter och Bondesläkter.
Det jag menar här Ulf är att giftemål mellan dem olika stånden var troligen vanligare än vad du tycks tro.
 
MVH Per (p.s Storbondefamiljer hade även dem giftemål neråt i Hierakin)
 
p.s anbytarvärden får gärna ta bort detta inlägget om det inte passar i diskussionen som sådan. Det är ju långt ifrån det ursprungliga ämnet Runstenarna!
 
Början av diskussionen tyckte jag var intressant att läsa. Men det som numer diskuteras här verkar vara långt ifrån det ursprungliga ämnet f.ö.
 
Även jag är intresserad av ev. fakta (Obs! FAKTA och inte VILDA FANTASIER, även om jag har viss humor ibland) kring Bures älsta släktgrenar (av ren nyfikenhet dvs)