NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-10-27, 10:57
Att Ulf Fase kan kopplas till Flasta är inte någon nyhet direkt och hypotesens upphovsman var inte heller någon i historiets mörker irrande lekman.  Dessväre minns jag just nu inte säkert vilken historiker som först kläckte id?n, men jag har för mig att det var Erland Hjärne.
 
Det pågår kvalificerad forskning om Flasta sedan åratal tillbaka. Jag var själv med på en fältexkursion med koppling till projektet någon gång i början av 1990-talet.
 
Vad gäller mitt avfärdande av en möjlig släktskap mellan Ulvas(e) och Ulf jarl, är jag inte medveten om att jag skulle ha gjort något sådant avfärdande. Källäget tillåter nämligen varken en verifiering eller en falsifiering av hypotesen. Att spekulera i allt som är avlägset möjligt intresserar mig inte. Det är så mycket som är möjligt att all den tid man använder till forskning i stället skulle kunna användas till en meningslös uppräkning av obevisbara möjligheter. Därtill är livet för kort.
 
Vad jag motsatte mig var försöket att skapa en identifiering Ulvase = Ulf fase p.g.a. att det låter nästan lika eller något liknande.  
 
Slutligen vill jag påpeka att ingen samtida inhemsk källa känner till Ulf jarls tillnamn fase. Uppgiften kommer, likt den om brosa från västnordiska, eller rättare sagt en (1) västnordisk berättande källa.