NULL Skriv ut sidan - SV: Påvel Mårtensson och Malin Påvelsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Påvel Mårtensson och Malin Påvelsdotter
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2008-09-14, 08:30
Ovan skriver Torsten Åkesson fredagen 29 augusti 2008 kl 12:44 att: Beträffande syskonbarn så var jag inte medveten om att detta hade en annan juridisk betydelse (kusin)på 1600-talet. Den person som i detta fall är nämnd som syskonbarn har således en helt annan släkthistoria än den jag beskrivit.  
 
I ett senare inlägg samma dag, kl 16:22, har Torsten återgått till sin felaktiga tolkning av syskonbarn och åberopar som stöd arkivarien Bo Elthammar som (om något missförstånd inte föreligger) uppenbarligen inte heller känner till att i 1600-talets juridik och vardagsverklighet var syskonbarn det ord man använde för att utpeka en/flera kusin(er) till någon, fast det är kanske inte exakt så Torsten uttrycker saken ().  
 
Den lag som gällde i Stockholm (och andra svenska städer) före 1734 års lag var Magnus Erikssons stadslag från 1300-talet, en lag som i århundraden endast fanns i form av handskrifter. Faktum är att den första gången trycktes så sent som 1617. Denna första tryckta utgåva stadfästes av Gustav II Adolf 1618. Den sista utgåvan av lagboken medan den ännu var gällande lag kom av trycket 1730. Magnus Erikssons stadslag var den lag som tillämpades i svenska städer t o m augusti 1736. Från och med 1 september 1736 gällde 1734 års lag.
 
Magnus Erikssons stadslag har därefter utkommit flera gånger som historiskt dokument med textkritiska kommentarer. Jag återger nedan en del av Ärvdabalkens flock II enligt Holmbäck & Wessén (1966) som har moderniserad stavning. Min kommentar inom [...].
 
II. Huru bakarv ska ärvas och skiftas
 
...Då tage fader hälften och moder hälften. Finnas icke de då är det broder och syster...Och broders barn lika mycket som broder och systers barn lika mycket som syster [d v s om broder/syster är döda, s k istadarätt]. Finnas icke de, då är det farfader och farmoder...Finnas icke de, då är det morfader och mormoder...Finnas icke de då är det farbroder och faster...Finnas icke de så är det morbroder och moster...Finnas icke de då är det syskonbarn på fädernet och syskonbarn på mödernet...
 
Här går man stegvis utåt i arvskretsen fram till kusinerna (syskonbarnen) på fäderne- och mödernesidan som är likställda i arvshänseende (...de tage ock hälften vardera av arvet..).
 
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 14 september, 2008)