NULL Skriv ut sidan - SV: Påvel Mårtensson och Malin Påvelsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Påvel Mårtensson och Malin Påvelsdotter
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2008-09-13, 19:49
Jag kan inte se att jag har ändrat mig ett dugg Östen. Jag skriver om ordens betydelse att Nordisk familjebok 1919 sätter likhetstecken mellan syskonbarn och kusiner, inte bokstavligen med = men med Syskonbarn l. Kusiner (du utelämnade uppslagsordet och l. i ditt urklippta citat), vilket lika gärna kan skrivas syskonbarn = kusiner. Om man orkar läsa hela artikeln finner man att fädernekusiner i den också kallas syskonbarn på fädernet och mödernekusiner kallas syskonbarn på mödernet.
 
För att inte göra övriga läsare ännu mer förvirrade än jag var nyss ska jag nedan sammanfatta vad jag påstår men med andra ord, nu när vi är överens gällande sakinnehållet i NF-artikeln.
 
Om man i sin forskning stöter på en handling, t ex från ett arvskifte eller liknande, från tiden före 1800-talets mitt där det står Herr X:s syskonbarn, så kan man vara nästan helt säker på att med det menas sådana släktingar som vi i nutiden kallar Herr X:s kusiner. Ju längre bakåt i tiden man kommer desto säkrare kan man vara på saken. Jag kan inte på rak arm erinra mig något dokument från tiden före 1700 som jag stött på i min forskning där mitt syskonbarn skulle ha betydelsen min brors/systers barn.
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 13 september, 2008)