NULL Skriv ut sidan - Om Bureätten på Internet

Anbytarforum

Titel: Om Bureätten på Internet
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-05-30, 16:04
Till Michael det må hända du har rätt idet där med dateringen,men det är ialla fall ett tidigt dokument om man säger det är alldeles i början av 1500 talet och det är det som är intressant för det är ett belägg för Anders Burman, anser även min vän Ulf Lundström, han skrev följande svar på det jatg skickat honom från rötter.    
 
Tack för brevet! Det här ser mycket intressant ut och visar att Anders Burman är en historisk person. Jag fick också ett mail från Carl Szabad och han håller på att tolka brevet. Vi kan avvakta hans tolkning men jag kan bifoga några synpunkter som jag lämnat:  
Hej Carl! Brevet ser mycket intressant ut. Bodwm är Överboda vid Vindelälven. Stockesiön är dagens Stöcksjö. Gårdebek - jag undrar om inte namnet ska läsas ut Öndebek - kan vara den ort som heter Becken 1543 som som ligger vid Hörneå. Där fanns 2 bönder 1543. Kan det vara ett stort O, rakt streck över som indikerar ö och ett nasalstreck som indikerar n?  
 
Hetheburole är svårt - jag hittar inget ortnamn att anknyta till. Kan vara en nedlagd by eller en gård inom en annan by. Jag försöker grunna vidare.  
 
Jag undrar om det kan finnas flera listor från Norrland i Sturearkivet?  
 
Det ska bli spännande att se tolkningen när den är klar.
 
Bästa hälsningar Ulf Lundström