NULL Skriv ut sidan - Om Bureätten på Internet

Anbytarforum

Titel: Om Bureätten på Internet
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2005-05-30, 09:39
Marc,
 
Utfärdandedatum 15000000 tolkar jag snarare som att brevet är upprättat år 1500, okänd dag och månad, alternativt under 1500-talet, okänt år, dag och månad. Riktigheten i denna tolkning bekräftas också av Riksarkivets hemsida om hjälpinstruktioner till Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven på Internet (se http:/0/fmpro.ra.se/ra/medeltid/hjalp.html):
 
Nollor används i datumfältet för okända eller oklara dateringsuppgifter. Brev daterade endast till år - eller till år och månad - skrivs t.ex. 13960000 (för 1396, u[tan] d[atum]) resp. 13960600 (för 1396, juni). Fältet Datum-kommentar ger om nödvändigt ytterligare upplysningar om dateringen.
 
Om man söker fram detta brev (nummer 34062) i Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven på Internet, ser man, att redaktionen har försett brevet med datum-kommentaren ?utan ort, dag och år?, vilket enligt min mening skulle giva ett stöd åt min alternativa tolkning.
 
Nummereringen 1489 är nog snarare ett löpnummer eller serienummer ditskrivet av någon arkivarie, ty den ser i mina ögon dels inte ut att vara skriven av samma hand och av samma penna som övrigt, dels inte medeltida ut.