NULL Skriv ut sidan - Om Bureätten på Internet

Anbytarforum

Titel: Om Bureätten på Internet
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-05-25, 00:10
Svar till Anders Angånde Odin .nu är jag ingen expert på så kallade vikingahövingar men tex. så vet man att genom historie böcker Om Olof Sköt Konung ,Harald Blåtand, Erik den Röde,Gånge Rolf, Erik Segersäll,Så skulle en vikinga hövdings namn varit Odin,och vad jag minns om asa tron så bygde de Gudarna på tillexemepel ryktbara vikinga hövdingar Som Odin. Ungefär som vi gör med Helgon byger på någon framgångsrik person som levat.Ursäkta Carl att Jag felstava Gestilren (tyvärr så är det ett handikapp jag får leva med)  Det stämmer Kalle att det var Sune framgår endast genom en tolkning (Bolins) av detta med antagandet att måg är det samma som måg i modern mening och att han var gift med Helena Sverkersdotter 1210.  
Om jag inte minns fel enligt Krönikan skulle han efter att Sverker var dödad, med några av sina närmaste män ridit till klostret och (kloster rövat henne )eller hämtat henne därifrån där Sverker satt henne dom gifte sig med varandra,det blev ner skrivet i krönikan för det var en kärlek som trotsa omständigheterna.
så du menar att Fale hin unge inte finns med i kröninkorna bl annat av Simon Skrivare? hans Farfar Fale Hin Gamle finns ju absolut med i kröninkerna...
Erik den Helige  mördades 1161 vid trefaldighetskyrkan av den danske Magnus Henriksson,Hälsingarna uppbådas för att vedergälla konungens död och vid ett slag år 1161 den 16 maj, utanför Uppsala och den Danske prinsen Magnus Henrikson ha uppsatt och anfört Upplänningarna dvs Sverkers trupper,Fale från Byrestad som anfört Hälsingarna och Norrlänningarna mot kungamördarna den norrländska härföraren Fale Bure,som själv stupat då han sökt att hämnas sin konung ,kämpade modigt och fick platsen namgiven efter sig Falebro.att Fale hin gammle skulle vara farfar till Fale hin Unge och att dom var två olika personer är det många som Stödjer tex.Loccenius,Örnhielm,Schefferus och en källa av JB thun1717,sid 101f Källa:Loccenius 1662  sid.79-81,Örnhielm år1689 sid.478,Svelids Historia sid 94.