NULL Skriv ut sidan - Johan Bures släktbok

Anbytarforum

Titel: Johan Bures släktbok
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2014-08-05, 14:35
Håller absolut med Carl här. I min de Val-forskning har jag på en del punkter kunnat korrigera Erik Hellerströms publicerade uppgifter i Släkt och hävd 1958, och när man sedan googlar runt ligger Hellerströms uppgifter mångfaldigade på en lång rad håll, och då skulle det plötsligt ankomma på mig att behöva kontakta massor av folk för att informera dem om mina rön från kyrkoboksuppgifter Hellerström inte hade haft tillgång till. Det är då jag kan tycka i stället att varför ska folk över huvud taget lägga ut sin **** på nätet. Ofta på någon av ett myller helt olika betalsajter där de har ansett sig ha råd att lägga pengar på medlemskap, där jag i värsta fall skulle behöva bli betala avgift också för att knappt ens kunna kontakta uppgiftslämnaren. Nä, att folk lägger ut sin forskning, eller i alltför många fall släktsamling, på nätet är ett gissel. Okej, något gott kan det ju komma ur det - själv kan jag många gånger hitta nya grenar jag missat i min forskning, men då går jag ju in i Arkiv Digital och kollar att det stämmer först, det är ju inte som att jag bara kopierar allt rakt av utan någon kontroll. Men om man kunde ändå slippa allt skräp...  
 
Tyvärr har jag varit ung och dum själv och haft eget Gedcom-material utlagt en ganska kort tid kring millennieskiftet (där jag har insett i efterhand att det givetvis fanns fel med, som man numera ser här och var på nätet).
 
Jag drevs lyckligtvis ganska snart att ta bort hela skräpet igen och att idag vara ytterst kallsinnig till att börja om med något sådant, av det enkla skälet att man hela tiden fick så korkade frågor från folk som hade hittat materialet. Hade man någonstans namnen på någon ingifts föräldrar, så att de fanns med i trädet - då var det förstås DE namnen någon hade hittat, och mailade för att fråga om jag inte möjligtvis hade mer uppgifter åt det hållet, trots att det borde kunna vara ganska lätt att se på materialets struktur att det var just dessa personer som var ett litet stickspår och var just föräldrar till en enda ingift i den släkt materialet handlar om och att de inte var av intresse för mig att gå in på vidare. (Sådant tycker jag inte själv är särskilt svårt att notera om någon i min egen forskning ligger med som ett ensamt litet skott i något träd någonstans på nätet.)