NULL Skriv ut sidan - Johan Bures släktbok

Anbytarforum

Titel: Johan Bures släktbok
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2014-08-03, 17:35
Tänk att jag har precis omvända erfarenheter jämfört med dina, Carl  De flesta publicerar trots allt andrahandsuppgifter på nätet (få vettiga människor lägger rimligtvis ner tid på att själva kontrollera varenda gren av släktträdet) och de flesta av dessa tycker jag tvärtom bara brukar ge positiv feedback om man uppmärksammar dem på felaktigheter / ej bevisade uppgifter. Undantag finns självfallet alltid men det är väl bara att ignorera. Det är generellt sett bättre för hälsan att inte låta sig irriteras av skitsaker  Jag har själv istället mött betydligt större motstånd när jag försökt korrigera felaktiga uppgifter eller gissningar i böcker och på CD-skivor. Riktiga publikationer har inte fel verkar vara en vanlig grundinställning där och man vill inte gärna korrigera felaktigheter från etablerade och erfarna forskare. Där tycker jag snarare att det inte längre är värt besväret att tjafsa. Vill man hålla fast vid gammalmodig forskningsmetodik så får man väl göra det  
 
Däremot håller jag helt med Carl i hans svar angående Bure-DVD:n som är ett väldigt välkommet tillskott till den svenska släktforskningslitteraturen. Rent generellt så bör man ha som utgångspunkt att alla uppgifter ska kunna beläggas i en primärkälla. Däremot så är det inte alltid helt självklart vad som är att beteckna som en primärkälla, det finns numera annan metodik för att fastställa släktskap (genteknik), i vissa länder / regioner är de skriftliga källorna bristfälliga eller näst intill obefintliga osv. Ska man vara extra petig så ska alla faderskap kunna beläggas med DNA-test för att vara helt säkerställda så man kanske inte heller ska klaga så mycket på att de flesta människor bara ser släktforskningen som en kul grej och kan leva med några fel här och där.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-08-03 17:36)