NULL Skriv ut sidan - Johan Bures släktbok

Anbytarforum

Titel: Johan Bures släktbok
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2014-06-28, 23:08
Hej Urban!
Jag undrar om det ligger någonting i att Matthias Marci, superintendent i Mariestad, skulle ha varit född på Åland och son till fogden Marcus Eriksson och hans hustru Dordi Klemetsdotter. I Johan Bures släktbok upptages endast en son vid namn Klemet. Letar jag slarvigt i släktboken eller finns det inga bevis för att Matthias Marci skulle ha varit son till nyssnämnda par?
Under släkten Molithaeus finns ett inlägg från den 5 oktober 2012 av Paul Neptune. Hans inlägg se nedan.
Vore tacksam att få veta om du har någon uppgift om detta. Det vore ju i och för sig konstigt om Johan Bure inte skulle ha tagit reda på om det finns någon koppling till Bureätten för Matthias Marci då han ju ändå var superintendent i Mariestad.
Jag är själv ättling till Matthias Marcii sonsons dotter Hedvig Molithaeus/Molithea.
 
Länk till detta meddelande
 
Paul Neptune
(Neptune)
Registrerad användare
   
Postat fredagen 05 oktober 2012 - 09:03     Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  
Det har ju varit stilltje i denna diskussion några år. Sedan senaste inlägget gjordes har jag upptäckt min egen koppling till släkten Molithaeus via serganten Jean Levin i Träskog, Gunnarskog, som var ättling till Matthias Marcis son Erik.
Det anges ju i olika utredningar att Matthias Marci dels var född på Åland, dels var son till landsfogden Marcus Eriksson där.
Ingenstans har jag sett andra faktauppgifter som talar för ett åländskt ursprung än det faktum att Matthias kallade sig Matthias Marci Alandensis. Det talar naturligtvis för att han kan ha kommit från Åland. Men har någon lekt med tanken att det lika gärna kan ha varit socknen Åland väster om Uppsala? Jag misstänker att det funnits goda skäl att utesluta kopplingen till socknen Åland under alla år som skickliga och engagerade forskare synat släkten Molithaeus. Men jag har inte sett något publicerat. Är det någon som känner till något om detta?
Om vi istället håller fast vid att Matthias Marci kom från ön Åland och faktiskt var son till landsfogden Marcus Eriksson - så undrar jag om någon hittat något mer om detta. I Släktforskarnas Årsbok 1996 (sid 248) återges Johan Bures släkttavla. Med hjälp av förstoringslas har jag där kunnat läsa att en hustru Dordi tillhörig Bure-släkten var gift med Marcus Eriksson, fogde på Åland. Johan Bure har där ritat in en son till paret med namnet Clemet.
Har någon Molithaeus-forskare tittat närmare på detta? Är detta samme fogde Marcus Eriksson som utpekats som Matthias Marcis trolige fader? Och skulle Dordi kunnat vara mor till biskop Matthias Marci?
Jag har med förstoringsglasets hjälp ritat upp Dordis antavla. Hennes mor var hustru Barbro gift med Herr Hans i Tyresö. Barbro var i sin tur dotter till Hustru Dordi gift med borgaren Olof Jonsson i Gävle. Dordi den äldre var dotter till Hustru Anna (Grubbe) och fogden Lars Olofsson stamföräldrar till släkten Björnram.
Tyvärr får jag inte alla dessa personers uppskattade födelseår att passa in i pusslet för att Dordi den yngre skulle kunnat vara mor till biskop Matthias om denne var född runt 1560. Även om många flickor på den tiden giftes bort i 12/13-årsåldern och fött barn före 15 års ålder.
Om uppgifteni Johan Bures släkttavla från tidigt 1600-tal stämmer så skulle det kunna handla om en styvmor till biskop Matthias. Johan Bure var tydligen angelägen att visa upp släktskap med så många betydelsefulla personer som möjligt. Jag tycker det förefaller märkligt om han missat att skriva en eventuell son Matthias till Dordi och Marcus Eriksson när denne var något så märkvärdigt som biskop. Nu finns bara en son Clemet inritad.
Kan detta vara något att nysta vidare i?
Mvh/Paul Neptune
 
Mvh
Bengt Örtenholm