NULL Skriv ut sidan - Försvarsfort i Nolby?

Anbytarforum

Titel: Försvarsfort i Nolby?
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2010-09-27, 21:00
Den moderna cementen har en mera vass och otrevlig yta än den kallmurade lermassan. Sedan for jag en sista gång ut till fyndplatsen. Där kunde jag direkt utesluta modern cement...pratar nu om den fastmurade stenen vid klippblocket (se bild ovan). Om nu stenen verkligen är fastmurad är det INTE med modern cement iallefall. Trots att det var mörkt fortsatte jag att följa stenmuren norrut...där ligger ENORMA stenmassor staplade över varandra i något som påminner om en stenmur! I flera hundra meter fortsätter den!!  
 
Varifrån kommer dessa stenmassor!? Kommer de från tiden då man skapade stigen/vägen? 1000-talet? Vikingatid? Har dock svårt att tro att röjning av en stig kan skapa så mycket sten...nej, varför skulle det inte kunna vara rester efter en stor skalmur som gick runt hela området en gång i tiden? Alltså man hade timmerpallisader i mitten, och stenblock ytterst. I mitten fyllde man på med jord och småsten, där man också kilade ned timret. Sedan när man monterade ned skalmuren slängde man stenmassorna där de ligger idag?
 
Ulf