NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2010
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2010-08-26, 22:39
Har gjort ett nytt otroligt intressant fynd i bergssluttningen (Västra sidan) invid Fiskdammen i Nolby!! Ung. 500 meter upp mot bergskrönet har jag funnit 2 gropar/källor full med stora stenar! Alldeles intill en av groparna har dessutom något som ser ut som en stor stenmur (norrut) upptäckts! Har idag tagit kort (hel film) på allt och planerar att kunna lägga ut bilder på detta om några veckor. Grunden för min nyfikenhet är: jag har ju fått höra att Bure-runstenen en gång stått närmare berget Nolbykullen - Carl von Linné t. ex. ska ju ha bundit sin häst vid runstenen en gång då han skulle bestiga berget.  
 
Min teori är alltså: Kan det vara så att Nolby-grenen av Burarna bodde i närheten av Fiskdammen? Hade man också där en försvarsfästning? Har jag kanske till och med funnit själva Huvudgården för denna Bure-gren? Som också var befäst? Fakta är iallefallefall att det funnits vatten i de två groparna jag funnit (man kan se vass växa där idag). Mycket branta sluttningar omger stället, alltså militär-strategiskt rätt placerat. fortsättning följer...
 
Ulf Sawert