NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2012
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2012-10-12, 08:21
Exakt vad skulle vara vunnet? Någon slottsdörr torde knappast finnas eftersom det aldrig funnits något slott, men en trädörr kan man ju ta en dendrokronologi på och datera den på något år när. Hade den bedömts vara intressant ur historisk synvinkel hade man nog gjort det redan, kolla med Murberget. Annars borde den som vill bekosta en sådan undersökning kunna utverka tillstånd från Riksantikvarieämbetet för det. Jag tror kostnaden för en dendrokronologi fortfarande ligger under 10.000:-, så det handlar ju inte om några oöverstigliga belopp. Kyrkladan på Norra stadsberget daterades ju för något decennium sen via den metoden till 1310 om jag inte minns fel. Då fanns det pengar.
 
Dopfunten av sten kan man bara i bästa fall tidsbestämma på något sekel när via tidstypiska detaljer. Har professionella arkeologer tidsbestämt den till 1200-talet torde det vara korrekt. Väldigt många dopfuntar i Sverige är ju från den tiden, och sådana slits knappast.
 
Gravstenen hade jag själv tänkt kolla upp närmare via en släpljusfotografering (jag har granskat den så gott det går i befintlig belysning), men när jag kollade med en bekant som är arkeolog hade han redan gjort en sån fotografering för länge sen och den gav ingen extra information. Jag var även för några år sen i kontakt med en arkeolog på Stockholms universitet som med laseranalys av inristningar på runstenar kunnat avslöja vem som en gång huggit stenen. Fast där stupar det återigen på kostnaden. Någon måste ju betala. Och troligen skulle det inte ge något på en sandsten som är mjuk. Metoden är avsedd för granitstenar. Dessutom finns knappast något jämförelsematerial.
 
Ni som hänger fast vid den gamla 1700-talsmyten, varför försöker ni inte hänga med i dagens teknik om ni är så intresserade av tidsperioden? Är det inte roligare att bygga en historia på underbyggda fakta som inte kan ifrågasättas lika lätt?