NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2012
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2012-10-07, 09:04
De senaste dagarnas inlägg har öppnat mina ögon. Själv har jag under decennier plöjt igenom kyrkböcker, lusläst olika typer av skattelängder år efter år, decennium efter decennium, sekel efter sekel, tills jag nått yttersta gränsen för det kamerala materialet, 1535 års skattelängd Gärder och hjälper. Jag har gått igenom de ångermanländska domboksmaterialet under 16- 0ch 1700-talet och där innan 15- och 1600-talets saköreslängder. Jag har i Stockholms äldre tänkeböcker hittat kopplingen till min äldsta belagda ana, en tolvman i Överlännäs 1489, och till slut känt stor tillfredsställelse över att jag kan styrka varje led i min forskning.
 
Så meningslöst! När man i stället som Rigedahl hade kunnat göra en religion av sin forskning! Där behövs ju ingen källkritik. Man kan negligera all akademisk forskning med deras besvärliga auktoriteter och i stället reservationslöst besvara alla frågor med att Jag vet att det är så här!.
 
Rigedahl viftar bort 600 års släktled med att de går fort! Jo, naturligtvis är 600 år en liten period i mänsklighetens utveckling, men 20-25 generationer tar ändå sin tid att forska ut. Åtminstone för den seriöse forskaren som tror på det bevarade källmaterialets betydelse.