NULL Skriv ut sidan - Bureätten från Kåge

Anbytarforum

Titel: Bureätten från Kåge
Skrivet av: Agneta Lindberg skrivet 2006-04-27, 20:20
Som svar på frågan var jag fått Dominicus ifrån tror jag att det är muntlig tradition. Jag har alltid vetat att min släkt var gammal och startade med en något vågad historia om en präst och ett oäkta barn, en älskarinna, frilla, och ett gårdsköp. Mina fastrar, tror jag att det var, som sa att han hette Andreas Dominicus. Jag har inte vetat att det fanns en Bure-släkt särskilt länge. Det blev en överraskning och en ganska rolig sådan. Det är en bra historia om inte annat. Min pappa pratade däremot om Per Tomasson som en viktig anfader. Av vilken anledning vet jag inte. Tyvärr var jag inte så intresserad av dessa historier under tiden som min pappa och hans syskon levde. Pappa pratade om att vi hade släkt i Pite-Byske (var nu det ligger någonstans) och mina fastrar pratade om någon av tidigare generationer som flyttat norrut och blivit någon sorts trähandlare av större format. Nu när jag tittar på den forskning som gjorts kan jag känna en stor glädje av att tillhöra en så stor släkt och varje gång jag åker hem till Västerbotten tänker jag på att vi är ju säkert släkt, de flesta av oss. Jag har rötter till Granden både på min mammas och pappas sida. Men jag har undrat mycket om Herr Andreas. Var han kom ifrån och den kontakt han ändå måste ha haft med maktmänniskor med tanke på att han så lätt kunde köpa loss hemmanet till sin dotter och att det var ok. Och Gölög, hans frilla. Kom hon från Hälsingland eller kom hon från Långaryd? Jag har sett båda uppgifterna? Och en annan sak; jag tror att Granden var ett stort hemman. Kan man se det någonstans på någon gammal karta?