NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-03
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-06-02, 10:45
Jag skall omdelbart ändra i mina anteckningar då jag satt brodern Cristoffers anteckningar på Jacob, jag ber om ursäkt för den missen! Citat av Carl Szabad  Där får man nog gå på djupet i det primära källmaterialet. Han var nämligen enligt Thord Bylunds databas räntmästare i Nöteborg i dåvarande Ingermanland, nuvarande Ryssland. I början av maj 1653 skrevs han, under namnet Christophorus Cristoph: Bure med ett senare tillägg Stenklyft, in i andra klass i Härnösands gymnasium (Gösta Bucht - Härnösands gymnasiematrikel 1650-1800) och är i och med det troligen född någon gång under andra halvan av 1630-talet.  
Den första delen som återges från herdaminne  har jag dock själv kollat så det skall stämma.Den första som kalla sig Stenklyft och därmed stamfadern till alla Stenklyftar. fritt citerat Kronobefallningsman Jacob Stebklyft ,år 1645 arbeta han i Gripsholmslän, blev sen Lantmätare över Härnösandslän dvs över Ångermanland, Medelpad och Jämtland år 1646 ändrade då också namnet till Stenklyft. samt erhöll samma år pass med 3 hästar till Vasa, en dylik fullmakt syntes han erhållit 12 dec 1648 samt 6 nov 1649.Han var även Kronfogde till 1672 i Jämtland. skulle då även avgått som Lantmätare.  
Källa: Bygd?n ,Härnösands herdaminne del 2 sid 375- 376.