NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-26, 22:10
Jag undrar jag vem av oss som sysslar med sagor och fantasier - om det är du eller jag? Som du kan se av brevet ovan från 1327 så står det LAND och strömmar mellan Skellefteå och Uleå. Så vitt jag kan se på kartan så finns det stora landområden norr om Skellefteå som hör till Västerbotten! Jag hoppas även att du inte i fortsättningen tänker hävda din uppfattning att det INTE finns någon bevisad koppling mellan Skönsområdet och Västerbotten! Om du vill kalla säkra fakta för sagor så är det upp till dig...jag skulle aldrig våga mig på något sådant.
 
Som du också kan se så ligger orten Bureå alldeles söder om Skellefteå...
 
Sedan hävdar du att stormännen från söder inte hade några större intressen söder om Skellefteå...är du säker på det? Verkar detta logiskt? Varför skulle det finnas något slags tomrum mellan Skuleberget och Skellefteå? Förmodligen är du också beredd att totolt avfärda Marc Hernelinds teori att Grubbe-godset i Umeå är namngivet efter en högfrälseslsäkt från Danmark (1300-talet?)! Jag är inte så insatt i den saken (Marc får gärna gå in här) men tycker att hans teori verkar logisk och fullt tänkbar! Om vi nu vet att stormän och ärkebiskopar spekulerade friskt med stora delar av övre norrland VARFÖR skulle man då inte kunna göra samma sak med mark i Västerbotten - eller var denna mark helig på något sätt...?
 
Ulf