NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-25, 00:20
Hej igen! Jag hade tänkt ta lite sommarlov från debatten men...efter att ha tänkt igenom vissa saker känner jag att jag bara måste ventilera dessa tankegångar...
 
Vad som slagit mig är: Även om vi inte kan direkt genom skrifliga källor knyta ihop Skönsområdet med Bureåområdet - och dess invånare - så anser jag att det finns mycket INDICIER som knyter ihop platserna!
 
Om vi tar det viktiga brevet från 1300-talet t. ex. ...jag citerar ur boken: Kyrkan och bygden, utgiven av Sköns Församling år 2000, sid. 37 (skrivet av Nils Blomqvist): I ett öppet brev av den 2 februari 1327 påminde ärkebiskop Olof och tre andra män om ett för norrländsk historia viktigt ögonblick då land och strömmar mellan Skellefteå och Uleå med kunglig auktoritet donerades till att befolkas och uppodlas. En av brevets tre medutfärdarna var Kungsåren Johan Ingemarsson, och de båda övriga hette Nils Fartegnsson och Petrus Ungi.
 
Vi ser här tydligt hur dessa två områden: Skön och övre norrland knyts ihop i brevet. Vi vet alla att den mäktiga Farthegn släkten (som bar som frälsevapen en böjd arm) hade sitt huvudområde i Skön (se griftestenen i Sköns kyrka med en böjd arm inhuggen, den gamla medeltidskyrkan från 1100-talet med sin dopfunt från samma århundrade). Vi ser genom brevet hur denna Farthegn släkt (Nils Fartegnsson, böjd arm som frälsevapen), var djupt involverad i koloniseringen av övre norrland alltså i det område där byn Burå finns! Vad vore mer natuligt då att flera av de ledande medlemmarna av denna frälsesläkt flyttade upp till detta område för att där på plats kunna styra allt och kontrollera att allt gick rätt till? Det torde väl vara självklart att denna släkt hade stora personliga intressen i de nya odlingsområdena och att de därför bara måste finnas på plats!? Vi har här alltså ett skriftligt dokument som TYDLIGT knyter ihop Skön (med dess Farthegn släkt) med övre norrland.
 
Vidare har vi konstaterat genom otaliga diskussioner här på AF att: Från Bureå-grenen härstammar tre ärkebiskopar på 1500-talet (ni får rätta mig om jag tar fel). Allt börjar med Andreas Laurentii Björnram (son till Anna Grubb och Lars Olofsson Björnram) som tydligen visar vägen för de andra släktingarna. Vi vet väl att denne Anna Grubb kom från byn Bureå...eller hur?  
 
Vi vet även att från Medelpad under denna tid (1500-talet) så har vi bl. a. Johan Siggesson (född i Byrstad, Skön) och hans framgångsrika bröder. Vi vet att Johan Siggesson (ny?) adlades 1572 av Johan III och att han gifte sig med en ansedd frälsekvinna. Vi vet även att han var en hög officier i den svenska armén (Överste?) och att han menade sig härstamma från en medeltida frälsesläkt från området vars förfäder hetat Fale (Farthegn) i förnamn. Vi ser här hur både Skönsområdet och Bureåområdet har med släktmedlemmar i rikets absoluta toppskikt i slutet på 1500-talet!! Glöm heller inte bort hur lite adel som fanns i norrland...
 
Vi vet också att förr i tiden gifte man sig uteslutande INOM sitt eget stånd - naturligtvis förekom undantag (som bekräftade regeln) men de var nog inte så många.
 
Vi har nu alltså skrifligen kunnat koppla ihop Skön med övre norrland på 1300-talet genom ett gammalt brev, vi har även kunnat konstatera att både Skönsområdet och Bureåområdet har med släktmedlemmar på absolut högsta nivå när det gäller riksstaten, eller hur? Vi vet även att de personer som rörde sig i dessa höga kretsar också umgicks och gifte sig med varandra, så...med detta i bakhuvudet så förefaller det väl sig - hur naturligt som helst - att dessa släkter hade de mest nära relationer man kan tänka sig? Vi vet ju att Burar var nära ihopknytna med Rålambsläkten (frälse från landskapet Hälsingland).
 
Vidare vet vi att ett av Jonas Bures (adlad 1624) huvudgods hette Burvik och låg i dagens Knutby. Burvik är en plats som ligger strax söder om Bureå (ute vid kusten). Varför skulle Jonas Bure kalla ett av sina gods (i Uppsalaområdet) för just det namnet?
 
Vidare finns det fler intressanta kopplingar mellan Uppsalaområdet och Skönsområdet. Vi vet av inlägg ovan att Farthegn  
Unge och hans fru Ingeborg ägde mark både i Uppsalaområdet och i Ångermanland (förm. också i Medelpad?). Enligt Johannes Bureus skulle ju Bure-ätten ha kommit ifrån Uppsalaområdet (Skokloster?) och redan då ha varit en Stormannasläkt!Är det en slump att denne frälseman från Skön: Farthegn Unge ägde mark just i Uppsalaområdet?
 
Jag vill slutligen bara säge det...att jag stöder helhjärtat planerna på en utgrävning av den gamla medeltidskyrkan i Skön, ett mycket bra initiativ! MEN...när ni ändå håller på att ordna alla tillstånd för detta och org. grävarlag, försök då också att komma ihåg de intressanta fynd vi gjort ung. 700 meter nordväst om denna plats! Åtminstone platsen där jag tror att det stora runda tornet stod kunde väl vara värd en undersökning? Varför inte gräva några spadtag även där...på prov...vem vet vad detta kan leda till?
 
Glöm heller inte slottsporten. Försök att nosa upp den och gör en noggrann undersökning av den! Om det skulle visa sig att det INTE rör sig om en kyrkodörr så borde väl saken vara klar...eller?
 
Försök även att få reda på varför en bondgård uppe i byn Byrestad (idag Sundsbruk) kallades för Slottsåkern - VARFÖR näms ett slott i namnet!!??
 
Vänligen
 
Ulf