NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2007-07-14, 01:13
36 inlägg under fredagsdygnet (om jag har räknat rätt) - och över hälften handlar om annat än Bure-slott. Jag hoppas att ingen har något emot att jag håller mig till ämnet...
 
Ulf, du hade härom dagen den stora vänligheten att uppmana en annan skribent: Lär av Tollesson vad logik är. Då uppskattar du säkert följande J:
 
Du skriver i ditt inlägg i går kl. 1.05: Min teori är ju...som jag också nämt tidigare...att det (förmodade) slottet/borgen 'Birisholm/Byrisholm' redan hade jämnats med marken och inte hade någon som helst militär betydelse längre då detta brev skrevs...
 
Då detta brev skrevs är ju samtidigt som följande brev skrevs (hämtat från ditt citat av Rhyzelius i inlägget den 31/5 19.39): Uthi et Riks-Rådens bref, dateradt in castr? Almersteg (motte warit Almer-Stäke) Anno 1398 crastin? Dionysii, nämnes Slottet Birisholm beläget i Norrlanden.
 
Enligt expertisen (och med instämmande från i stort sett alla som har yttrat sig här) rör sig ju detta om samma brev, där bara Styrisholm misstolkats, men du är ju lika övertygad om att det är ett annat brev.
 
Frågan är då (om vi ska vara logiska...): Varför skulle det skrivas ett riksrådsbrev om ett slott beläget i Norrlanden - om slottet när brevet skrevs inte längre var beläget någonstans, utan hade jämnats med marken och inte hade någon som helst militär betydelse?