NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-07-08, 15:12
Jag tänkte ge några källor till Sottet Birisholm
eller Bure Slott.
man har hånat Ulf om sagoslott och utan källor,så då har jag grävt fram en del källor.
 
 Joh. Magni referera endast att Fahle eller Fale hin unge ut i Kung Erichs den Heliges historia,skall i Skiön haft sitt slått(Slott)
och grifft,varandes på Grifften hans vapen att se av 2 bilor i kors,vilket och nu äro i Socken sigillet citat av Teet år 1684.
 
obs.ej exat citat pga av svenskan, den teet som avses tror jag är Ivar Teet Landshövding från selånger.
 
Såsom Märkvärdigheter för denna socken (Skön)kunna nämmnnas flera ättehögar,särskilt vid Alnö sundet och på byarnas ägor.Birsta berget hade Wårdkase men den är nu nedfallne citat av Hulphers år 1771
 
detta slott från Helsingeriket som sträkte sigöver nordanlanden,hade sina enskildakungaroch deras slott eller säte hette skiönsborg .men sedan det kommit under Uppsala kungen hade det blivit donerat till eller upplåtit till Burer,som de nämde efter sitt namn  Burestad eller Byrestad ,i riksrådsbrevet daterat år1398 ort Almer-Stäkei brevet nämnes Slottet Birisholm beläget i norrlanden.om det ej var Byresholm kan jag inte berigpa vad detskulle vara för slott på den tiden Citat av Rhyzelius år 1744.
   
så Ulf är inte ensam om teorin om Bure slott för att inte tala tex. Genealogen Reinhold Olsson som tar upp den Port som påstås komma från slottet daterat 1300-talet.  
 
Man kan inte påstå att vi är utan källor men, man får väl konstatera att det finns inte mecket kvar angånde ämnet. så det kan ju var slut klämen på denna debatt för det finns  inget mer vad jag vet i ämnet  mvh Marc.