NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-07-01, 22:04
Johan som saknar efternamn, Jag saknar inte källuppgifter,jag har släktforskat i 26 år haft kurser i tio år om att läsa Palografi, jag har skrivit tre släktböcker om Grubb, Bure, och Bröms, Jag vet hur man släktforskar på 1600 tal och 1500 tal och 1300 tal jag skriver ner alla Källor: Även sekundära,så väl som primära samt talar om för kursdeltagarna att sammal in gammal brev och foton,samt intreljuva de gammla. min  
första bok om  bure var dålig på grund av min dyslexi sakna inte allas källor, men ett fel jag gjorde vara att begåva vissa med namnet bure som senare visa sig inte använt namnet, men det anser jag vara ett fel som korrgierats och dessumtom kanske en förklarande text.  
men jag vill inte påstå att mina och Ulfs inlägg är lika när det gäller källor.  
jag vet ju också att han har begränsad kunskap i släktforskning men i det här forumet, andvänder han det han läst i historia och övrigt tror jag. för han har inte gått någon släktforskar kurs vad jag vet,men jag vet hur det känns att inte få respekt för sitt arbete eller och för de hundrtals timmar man forskat i en fråga och släkt, av såna som bara skumat över ämnet och sen kastar glåpord över en, så det tycker jag inte man skall utsätta någon för inte heller Ulf, men jag måste också säga att du Ulf biter ifrån ganska otrevligt och det öppnar för dylika inlägg.
jag är lessen att behöva göra ett sånt här inlägg där jag behöver försvara min släktforskning jag har som Lennart skiver ibland tagit Bureforskningen från en annan vinkel,för om jag skulle ta samma som björn tex skulle det inte bli en disskution det är ofta Bygdens teorier emot Johan Bure och ibland har man kunnat säga tack vare såna som Urban...  
och viss mån jag själv (som hållt på med Buresläkten i över 20 år)  
Ibland har man kunnat funnit det som är myt och det som kan ligga korn av sanning i men inte förrän man lyst från alla vinklar så kan man komma närmare evetuella svar. jag hoppas ju Ulf att du med din energi kan gå in lite mer i släktforskar matriealen Som ÄFS och Elgenstierna, släktforskarnas årsbok, kanske sen även andvända genline dvs. släktforska på nätet,det är lätt att kolla dom filmerna,så förstår du värför så många vill att anbytar forum skall vara ett forum där man byter genealogiska uppgifter med varrandra. mvh Marc