NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-01, 07:12
Till Johan: Men ibland kan det vara en fördel att komma utifrån och inte vara någon fack-expert, man kan komma med nya infallsvinklar som aldrig annnars skulle komma fram. Tack vare att jag vågade ta den gamla berättarsägnen på allvar så leddes jag till sluttningarna där vid Birstaberget.
 
I 400 år har Bure-forskningen stått och stampat på i princip samma plats, det blir lite modereringar här och där genom åren men inget större genombrott verkar ha skett. Nu kanske detta har hänt!? Har vi verkligen funnit resterna efter ett stort slott/borg där så kan det ju leda vidare till nya sensationella fynd...ingen vet ju vad som kan finnas i marken där! Kanske att gåtan om denne märklige Fale Bure och hans eventuella koppling till den moderna Bure-ätten nu står inför sin lösning?
 
Jag kan bara nämna också...att inatt när jag var ute och körde taxi for jag förbi det nya fyndet ute i Sundsbruk igen. För den som är intresserad av detta kan jag bara fylla på lite av vad jag sett. Om man står vid kiosken som finns där, så ser man en rak vall som går uppe där bakom kiosken. Den vallen ser ut att passa bra ihop som en vinkel till den ovan nämda stenväggen, man kan alltså tänka sig att de utgör två sidor av en upphöjd fyrkant där vid höjden. Jag kan inte tänka mig en bättre plats att anlägga en storgård på som man vill kunna försvara! Jag tycker definitivt att denna sak är värd en närmare undersökning (iallefall av glada amatörer) särskilt då man vet att det funnits en gård där i trakterna som hetat Grevegården och att en mäktig frälsesläkt (Farthegn-släkten, 1300-talet) huserat i området.
 
Nu har jag inte mer att tillägga för närvarande varför jag tänkte ta en liten paus i debatten...men lägg gärna ut inf. som kan vara intressant för ämnet!
 
Framåt vi (gemensamt) gå!
 
Ulf