NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-06-30, 07:10
Till Jan-Christer Strahlert: Där tar du fel...jag försöker alltid (eller iallefall för det mesta) hålla mig till sakfrågorna och kommer med konstruktiva frågeställningar och nya infallsvinklar ang. ämnet, jag skulle aldrig någonsin kunna gå fram som t. ex. Lennart Lindström gör...och kränka och förolämpa människor å det grövsta offentligt! Visst kan också jag ge några nålstick lite här och där men därifrån till att helt döma ut folk bara för att de har andra åsikter än en själv är det LJUSÅR!!
 
Jag tycker om att se att saker går framåt och kan inte acceptera svar som: det kommer vi aldrig att få reda på...eller: ingen vet något om detta. Med god vilja kan man komma långt. Den stora anledningen till att man inte tidigare upptäckt det förmodade slottet i Birsta tror jag beror på: ingen har SÖKT efter något slott! Det har funnits så få skriftiga källor ang. detta att ingen har kommit på tanken (förutom några i ortsbefolkningen).
 
Nu har det kommit fram - enligt ett inlägg av Urban sikeborg ovan - att det funnits fem bondgårdar i byn Byrestad och att två av dem burit speciella namn: en hette: Grevegården och en annan Slottsåkern. Är det bara jag som tycker detta är intressant!!?? Vilken normalt funtad bonde döper sin gård till Grevegården? Detta namn talar om högadel...i BIRSTA? Vad gjorde högadel där? Varifrån kommer namnet? Vart låg denna gård, vilken historia finns på gårds-
platsen?
 
Och Slottsåkern...varför detta namn? Här finns ju nämt ett slott i namnet...varför?
 
Jag har nu gjort ett nytt mycket intressant fynd i Sundsbruk (tidigare Byrestad) som jag tänker undersöka noggrannare...det ser ut som en höjd där har varit befäst...eller något liknande. Jag skall försöka kontakta nuvarande fastighetsinnehavaren och höra om de vet hur gammal den stora stenväggen är som finns på ena sidan (brant stup) - jag återkommer i detta ämne då jag vet mera.
 
Vänligen
 
Ulf