NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-29
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-06-28, 20:35
Hoppas att Robert kollar upp stenväggen så vi kan få ett expertutlåtande vad det kan röra sig om.
 
När jag ändå är i farten...låt mig få fylla på  med några fler citat från boken: Jarlens Sekel, skriven av historieprofessor Dick Harrison, utg. år 2002. sid. 245 längst upp...det handlar om borgen Ymseborg i Västergötland. Åt väster skyddades borgen av en konstgjord damm, i norr av berg och i söder och öster av branta sluttningar ned mot sjön. Själva borgen hade en barfred - ett torn - som omgavs av en yttre mur eller möjligen ett trävärn på stenfot.
 
Jämför denna borg med den förmodade Birsta-borgen...i norr av berg...i söder av branta sluttningar...ett torn...trävärn på stenfot...
 
Låt mig ge ett annat citat från samma bok på sid. 240 längst ned...Det världsliga frälset var intimt sammanlänkat med det andliga eftersom det höga prästerskapets medlemmar tillhörde samma familjer som de höga stormännen.
 
Detta kan ju vara något att begrunda då man betänker att vi har 10 ärkebiskopar, ett antal biskopar plus ett otal (lärda) kyrkoherdar inom Bure-ätten!
 
Till Urban Sikeborg: Tycker det skulle vara tråkigt om du lämnar den debatt du själv varit med om att draga igång en gång i tiden, du är en viktig aktör i detta drama och du har lagt ut mycket intressant material här genom åren...bl. a. detta nu med Grevegården och Slottsåkern. Du är en seriös forskare Urban, det tvivlar nog ingen på här, och det är viktigt med sådana personer men det måste finnas utrymme även för oss amatörer som tycker oss ha funnit viktiga ting att kunna lägga fram detta och få en debatt om saken...även om inte allt går exakt - in i minsta detalj- enligt vetenskapens lagar - det är väl ingen doktoranddisputation som pågår här? Det är ett givande och ett tagande, alla bidrager med något korn av sanningen.
 
Vänligen
 
Ulf