NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-15
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2007-06-14, 02:10
Ulf, sanningen är att svaren på dina frågor kan vara nästan vad som helst!  
Tills dess att alla möjligheter att klarlägga vad som funnits på platsen från nutid och bakåt har gjorts, av dig och andra intresserade, så kan vi andra inte säga så mycket om detta, mer än våra lösa funderingar. Om inte någon som verkligen råkar veta något om saken dyker upp här förstås, men hittills har det väl inte inträffat.
 
Om jag var i ditt ställe skulle jag ta till mig alla seriösa tips jag fått (och förmodligen redan då tvekat om detta är sannolikt) av Peter Karlsson med flera och genast sätta fart att inventera och kontrollera allt material som finns om detta. Hos kommunen, lantmäteriet, länsmuseet, landsarkivet, osv. (Har du gjort det? Om inte, varför?) Allt för att se om det finns någon enkel och rimlig förklaring till varför det ser ut som det gör! Då får troligen gåtan sin lösning. Istället för att begära att andra ska göra det åt mig! Om jag frågade någon annan här om hjälp skulle jag vara väldigt försiktig med att avfärda dessa forskare. Tvärtom skulle jag ju lyssna till dem och vara självkritisk, innan jag eventuellt fortsatte.
 
Jag skulle också försöka lära mig så mycket som möjligt om platsen och dess historia.
 
Om jag trots detta efter noggrann efterforskning inte fann någon bra förklaring, skulle jag kontakta arkeologer och annan expertis för att inhämta deras uppfattning om vad det kan vara, och om vad de anser om mina eventuella funderingar, istället för att försöka pracka på dem en massa tolkningar om sådant jag inte vet så mycket!
 
Om jag trots detta inte fått reda på vad det är och ingen annan auktoritet vore intressad att ens undersöka saken eftersom det verkar helt ointressant skulle jag troligen böja mig för detta faktum, eller skriva en artikel om saken, eller möjligen förverkliga en gammal dröm att gå några amatörkurser i arkeologi, eventuellt om möjligt utbilda mig till arkeolog, med baktanken att undersöka saken närmare.
 
Lycka till med efterforskningarna i de historiska arkiven!
 
(PS. Jag såg på nätet Magnus Carlsson sjunga din låt på TV. Det lät bra! God Natt! Nu är det blomstertid som kommer imorgon och sedan Barcelona några dagar!)