NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-09
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-06-08, 13:06
kommentar till tidigare Inlägg, Bakgunden till Histoeian om Fale Bure av  Bygd?ns. mannen som skrivt ner det i Runberg projeket är norsk, men han har gjort en bra stammanställning av Bygd?n,tankar och artikel.dom som känner mej vet att  jag 2005 vid Bureseminariet,Nämnde om de medltida brev som stödjer släkt skap mellan Lagmannen Fardi?kn (Fale) Unge och Fogden Nils (Falesson) Fardi?knson och även fiske Diplom från 27 feb 1314 kan man läsa att Fartengs Födelse ort Farthiengo de Herbeby stavas i ett annat diplom Herkeli som Norlander förmodligen träffat rätt när han sagt Herlekien är identisk med nuvarade Holm sätteri i Ångermanland. källa: Utredning av en mångårig forskare Gunnar Lindgren som studerat Nils Ahnlunds  efterlämnade skrifter på medeltids avd. på Riksarkivet.16 jul 1324 medeltida brev 3291
stödjer släktskapet mellan Fardi?kn d.ä och Nils Fardi?knson så Precis som Bygd?n anser att det är buresläktens äldsta belagda person tycker Jag det med och det har varit min ståndpunkt sen 2005, då jag läste samma tankar från historikern Nils Ahnlund. sen på Bureseminariet Gav en person uppgiften  att det säregna namnet Härse eller Härsa finns belagt i endast fem medeltida handlingar, alla tydligen av ångermanländskt ursprung.
Det är det som är nytt i forskningen sen Härse Var Stamfar. vad jag  kan tänka mig som Bygden sa att Fale Unge kan var den Fale hin inge som hjälpte Kung Erik. och vars Kistlocket finns i Ingången i Skönskyrka.
jag håller med om att här slutar Buresläktens belagda personer,.
sen är jag otroligt intresserad av det som är myt eller sanning eller påhittat i de äldsta av generationerna givena av herr Peder som sagesman.
problemt är Primär källor eller samtida källor att det verkligen hänt. det finns en hel del sekundära källor,muntliga traditioner. men det är allt.
 
men åter till Byreholms Slott i Byrestad. en sak som är intressant två vittnen till Boken omFales bedrifter, och Vapenskölden i skönkyrka var 1) Herr Lars Kyrkoherde i skön 1570 när Johan Siggesson hämta sin släkts vapen sköld och en gammal bok skriven av Herse om sin fars Bedrifter.om det är Fale död ev.1402 och Härse född 1380 talet han levde till mitten på 14oo talet till 1570 när Johan Siggesson hämtar boken  
det betyder att historierna i boken måste vara fäska.och när herr Peder sonen till herr lars 30 år senare berätar för Johan Bure 1601 på sin rsaa
när hanskrev ner om sin släkt nedteckan han herr Peder historia son han hört sen han var barn från boken som han och han far vittna om fanns där till Johan Siggesson 1570 kom att hämta dessa saket för att få frälse av Johan den III
1572 och blev då ståthållare på kalmar slott.
Dess två vittnen är Primärkällor. vittnar om att i boken tala man om ByreholmSlott i Byrestad därminst tre generationer Bure bodde.  
mvh Marc  
 
ett litet skämt när vi ändå letar möjliga slott till burarna varför då inte Merlo slott det ligger i medelpad ?