NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2007-06-01, 14:56
Ulf, det var väldans vad det var svårt för dig att göra upp en enkel lista på befintliga källor, utan en massa kommentarer; det borde ju inte vara så vanskligt med tanke på hur väl insatt i ämnet du säger dig vara.
 
Du börjar med att säga att jag mycket väl vet hur svårt det är med skriftliga källor från 1200-1400-talen. Men nu bad jag inte om enbart skriftliga källor och inte heller bara från den tiden, utan - jag får tydligen ta det en gång till - en förteckning över samtliga kända källor (primära och sekundära, samtida och senare, skriftliga och muntliga samt arkeologiska) till att det ska ha stått ett slott i Skön/Birsta.
 
Sedan säger du att Joakim gav mig fler källor. Själv fick jag det till att han kompletterade och rättade dina tidigare uppgifter. Men du menar alltså att [Andreas Olavi] Rhyzelius gav ut två skrifter år 1744, och att den Arvid Enqvist som (enligt Joakim och Sundsvalls bibliotekskatalog) år 1943 utgav Äldre systematiska inventeringar av Medelpads fornminnen inte är samme författare som den Arvid Engqvist som (enligt dig) ett okänt år utgav Medelpads Fornminnen?
 
För att gå vidare med listan, så tolkar jag ditt svar som att du vill ha med dina murar som ett arkeologiskt fynd. Dessutom växte listan med ytterligare två punkter, så att där nu är sammanlagt sex stycken:
 
4. Murar i Birsta (ålder okänd)
5. Bygdesägen i Birstadalen (ålder okänd)
6. Sumlen (Johannes Bureus)
 
Du säger att n:r 5 har berättats i bygden i 800 år, men det är det naturligtvis ingen som kan veta i dag.
 
Är listan fullständig nu?