NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-06-01, 02:47
Till Jörgen: Du vet lika väl som jag hur svårt det är med skriftliga källor från 1200-1400 talet...vad vi sysslar med just nu i sluttningarna vid Birstaberget är ARKEOLOGI! Försök istället att förklara för mig orsaken till de två stenmurarna vid skogsbrynet? En är 3 meter bred och den andra ligger i en brant slänt, varför byggdes de? Jag har pratat med en bonde från norrland som har sagt mig att man överhuvudtaget inte byggde stenmurar i norrland utan GÄRSGÅRDAR (staket av träpinnar)! Varför kunde vi alla tre som besökte området i somras konstatera att muren (längst uppe till vänster) forstatte uppför det branta berget? Varför gjorde den det?
 
Förklara ruinresterna? Om du säger att det rör sig om murar för att höja upp marken...förklara då den lilla rundeln till höger? Förklara varifrån stenamssorna kommer som förstört norra delen av åkern framför slottet?
 
Förklara varför det går en stark källåder rakt under slottsområdet...varför just DÄR?
 
Varför harmoniserar de två murarnas läge uppe vid skogsbrynet EXAKT med slottets placering (se själv på bilden!)? Är detta en slump anser du?
 
Här kommer två källor till: Den gamla berättasägnen som hållits levande bland bönderna i Birstadalen i 800 år, den palacerade Fale Bures bostad precis där vi hittat ruinresterna! Det finns heller inga som helst tvivel bland dessa bönder om att denna berättelse är sann och trovärdig! Den andra är: Joahnnes Bureus skrivna berättelse om Fale hin Unge och som skulle ha bott i ett slott i Birsta (Boken: Sumlen).
 
Vänligen
 
Ulf