NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-05-31, 22:13
Ulf,
 
Nej, några tomrum i historien finns förvisso inte. Var än människan verkat har skeenden ägt rum. Men ofta saknas kunskap om den, i synnerhet när det rör tidig medeltid. Och vi lär heller ALDRIG få veta hur det förhöll sig. Det uppstår då luckor i historien, särskilt personhistorien, som vi måste lära oss leva med. Var och en som sysslar med släktforskning har stött på detta fenomen med luckor eller tomrum i sin antavla, vanligtvis kallat anförlust. Det är tråkigt och kan kännas frustrerande, men det är en realitet. Sådant är forskarlivet!
 
Du försöker däremot att fylla luckan med den ena tesen efter den andra och därmed skapa en historia som i vissa stycken de facto inte kan återges. Det är lite sorgligt tycker jag eftersom du verkar var en klok (och kul  ) man i övrigt.  
 
Om du nu kunde följa Urbans råd, att beta av en fråga åt gången och se om den håller för en källkritisk granskning. Då kanske vi kunde nå samstämmighet; att din tes håller eller kan förkastas. Då kanske vi kom någon vart. Du nämner detta med Lars Olofsson Björnram. Var det verkligen så att ni inte kom till något slags avgörande i den saken? Jag är inte så säker på det.
 
Nej, nu blixtrar det utanför mitt fönster så jag måste stänga ner!
 
Go kväll!
 
/Leif