NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-05-31, 20:38
Hej Leif! Jag förstår vad du menar...men jag reagerar mot att många här på rötter låser fast sig så hårt vid just skriftliga källor. Om det inte finns några sådana MÅSTE man ju bara gå efter annat...det finns väl inga hål eller tomrum i historien, eller hur? Ett annat bra exempel på hur olika vetenskaper kan kontrollera varandra är ju den sora diskussionen som stod mellan Urban Sikeborg och mig ang. Lars Olofsson Björnrams ev. frälsestatus, kommer du ihåg den? Där menade Urban att eftersom man inte kunde finna några tydliga skrftliga belägg för att han var frälse så var han inte det. Jag mendade då, utifrån historiska kunskaper och bl. a. vapensköldmärket (sonen Andreas och hans tre björnramar), att han visst kunde ha varit det! Jag ifrågasatte att ofrälse överhuvudtaget kunde ha fått så höga befattningar inom militären som Lars Olofsson hade, varför han inte adlats av Gustav Vasa bl. a. Nu kom vi väl inte fram till något avgörande ang. denna sak men diskussionen visade hur viktigt det är att kunskap måste pröva kunskap!!
 
Ett annat ex. jag gett ang. denna sak med primärkällor var ju historien om Konungen som gjorde en kvinna med barn utom äktenskapet, man arrangerar ett snabbt äktenskap för kvinnan och man får Kyrkoherden att skriva in fel fader till barnet i kyrkböckerna. Om vi nu antager att den oäkta Prinsen en vacker dag får höra sanningen av Kungen, att han är en son till honom och att det står fel i kyrkböckerna, hur reagerar Prinsen då? Säger han så här till Konungen: Nej, Nej, Ers Majestät...du har fel...en primärkälla kan aldrig vara fel...det är det skriftliga som gäller!
 
Vem vet hur mycket som är falskt och förvrängt i vår historia? Alla kungar var säkert med och förvrängde fakta så de skulle glänsa som hjältar när allt skulle skrivas ned. Vi vet att Gustav Vasa var expert på detta och därför måste allt som skrivits ned då tas med en nypa salt.
 
Och varför inte ta den magnifika adelsstenen i Sköns kyrka! Är inte detta en primärkälla? Vem kan förklara bort den? Den kanske inte har så mycket att berätta men den ljuger heller inte! Den står där ärlig och sann!! I sitt majestät berättar den om svunna tider, om riddare, (prinsessor), borgar och krig.
 
Vänligen
 
Ulf