NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-05-31, 19:39
Hej Jörgen! Här kommer ett citat från historikern Rhyzelius från 1744, citat är hämtat från boken: Medelpads Fornminnen skriven av Arvid Engqvist. Jag kan inte angiva den exakta sidan i boken som citatet är hämtat från då jag inte har boken hemma längre utan bara har en kopia på citatet.  
 
Så här lyder det: ...then tancken, at thette Slott longt tilförne och från hedenhös med Helsingeriket, som sträkte sig wida öfwer Norlanden, hade sine enskilde Konungar, warit ett theras Slott eller Säte och tå hetat Skiönsborg, men sedan thet kommit under UppsalaKonungen, blifwit doneradt eller uplåtit åt Burer, som thet nämndt eller låtit thetnämnas efter sit namn Burestad eller Byrestad. Uthi et Riks-Rådens bref, dateradt in castr? Almersteg (motte warit Almer-Stäke) Anno 1398 crastin? Dionysii, nämnes Slottet Birisholm beläget i Norrlanden. Om det warit Burestad, kan jag icke begripa och hwad thet Birisholm warit för et Slott på then tiden, när konung Erik...
 
Så lyder citatet. Här ser vi att Rhyzelius verkar vara inne på samma tankegångar...att det funnits ett slott som hette: Skönsborg och som ÖVERTOGS av Burar, alltså att Skönsborg och Birisholm är SAMMA slott!! Det tror också jag.
 
Vad vi mer kan se av citatet är: att denne bildade och kunnige karl skriver namnet BIRISHOLM!! och inte något annat. Det finns nämligen personer här på rötter som säger sig vara säker på att det skett en förväxling mellan namnen Birisholm och Styresholm men så länge det står: BIRISHOlM så är det det som gäller!!!
 
Vi kan också notera att Rhyzelius nämner namnet: Burestad och inte bara Byrestad!
 
Vänligen
 
Ulf