NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-02
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-05-31, 19:06
Hej Elisabeth! Min teori är: att det redan fanns en borg där (Skönsborg?) som dom gamla Hälsingkungarna använt så jag tror att han bara behövde rusta upp och modernisera något som redan fanns! Kanske byggde han till en ny ringmur så att den blev dubbel under sin levnad? Kanske lyxutrustade han sitt bostadstorn så att det passad en Furste? Han hade förmodligen också en slottsvakt som bevakade (och skötte om) slottet dygnet runt och sådant kostade säkert mycket pengar, något som säkert inte var något problem så länge han var god vän med Kungen av Sverige (Erik X) men som blev ett stort problem för hans efterkommande?
 
Slottets blomningstid kan därför ha blivit kort...kanske att det lades i malpåse redan på 1300-talet (ingen hade råd med dess underhåll)? Förmodligen var hela slottet med dess ringmurar jämnat med marken redan vid 1400-talet och där finns säkert en stor förklaring till varför det står så lite om detta slott i skriftliga källor?
 
Johannes Bureus nämner ju om pilskott på den järnklädda slottsdörren så det tyder ju på att allvarlig strider ägt rum runtom slottet.
 
Sedan nämner du om muntliga traditioner, men det är ju det som redan FINNS! Än idag, år 2007, lever denna muntliga tradition bland böndera i Birstadalen! Jag talade med en bonde (i taxin) därifrån bara för några månader sedan...och han var uppriktigt förvånad över att detta med Fale Bure och hans bravader och hur Bure-ättlingar flyttade upp till Bureå inte är riktigt accepterat i den svenska historieskrivningen! Även an annan bonde har sagt sagt samma sak. Då jag berättat för dem att det finns personer på Rötter som kallar detta för sagor och fantasier har de bara skakat på huvundet...
 
Vänligen
 
Ulf (slottskommendant)