NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-21, 10:37
Som sagt för att få flera timmars utömmande svar på dina frågor behöver man vara på seminariet svare är upp delat på tre experter inom olika områden. Jag hoppas du respekterar att jag inte här och nu går in på mina kollegors områden men jag är säker på att du kommer att få disskutera efter seminariet alla 8 frågorna och för hoppnings vis är dom summerade av någon som nils Olof som summera mej på ett bra sätt ,för mitt handikapp blir tyvärr på ett sånt här forum tydligt när jag inte får mitt inlägg korrektur läst först vilket också kan göra att jag missuppfattas.
 
1) ett kort svar är att de förlorade generationerna på 150 tas upp av dessa tre även  Thord Bylund i sin data bas dessutom knyts 3 av dom samman som far och son.  
det här kommer att tas upp på seminariet av 3 orsaker  
A) det påverkar vem som var Stamfar och då menar inte jag eller Johan Bure,  
Thord i Byr vi har tagit med linjen i forskningen men sagt att det inte finns belägg ner till Thord i Byr,men rent historiskt fabler eller inte så tycker jag att man behåller linjen till man motbevisat den och det har man inte. Utan frågan blir vilken Herse Falesson vi vet Johan Bure Stamfar var Herse Falesson som levde levde 1140-1180 talet hans Son var Fale(Bure)hin Unge levde 1161-1210 genom sitt hjältedåd vid lena 1208 förbätta an sitt adelskap genom dubbning och ficke en n vapen sköld med en böjd bepansrad arm (för att Fale hade burit Erk knutsson och räddat honom från sverkers arme Eriks hade blivit dödade i västergötland Fale som var deras informator på Älgarås rädda undan den unge erik knutsson han tog honom till sin hemgård i skön sn där han var två år till han mannas (myndig i dag 18 år) då samla Fale ståthållare för norrland ihop tupper från jämtland ,hälsingland ,dalarna,Norrland och fick hjälp av norrmännen möte upp Ståthålaren för västergötland som var Sunne Folkesson vinner slaget vid Lena genom ett pilbågsreng strids konst var känd av korsriddarna ,tack vare att fale vann slaget åt Erik Knutsson så fick han stora jord förläningar och stor rikedom,på hans vapen fanns också de korslagda norska yxorna och vapenskölden hade folkunga färgerna med lagerblad som i en krans runtskölden blå och gula sen fem stjärnor för de med hjälparna uppräknade ovan. Bygden vill ha Herse falesson 1350 som stamfar son Till Fale Bure d.y. Lag man i skön levde 1320 och för att han skulle ha en sån vapen sköld leta Bygden efter liknade historia nu är jaginte insatt i den tillexempel som Sten men jag tror att det innfatta Erik den halte (Erik Eriksson)och ha med Håtuna leken Att göra ni som tror på den terin får gärna rätta mej och ge en korrekt bild.  
 
B) blir en tidsluka som fylls av de tre personer jag nänt förut men inte medvetet men de tre går så långt att ha Fale (Farteng) bure d.ä. levde 1240-50 talet Landsdomare i Skön nämnd 1300 -1314
påstås vara död 1324. en rik Storman finns i som ägare av flera fiskediplom från medeltiden ett bekant  Diplom från 27 feb 1314 kan man läsa att Fartengs Födelse ort Farthiengo de Herbeby stavas i ett annat diplom Herkeli som Norlander förmodligen träffat rätt när han sagt Herlekien är identisk med nuvarade Holm sätteri i Ångermanland.och iett par medeltida brev tex. och då blir frågan skall Fale (Farteng) bure d.ä. vara Stamfar? ellere skall vi söka vidare ni vet mitt svar. all den här text på ett kort svar på fråga ett. det håller inte du får vänta tills seminariet har varit.mvh Marc