NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2005-03-18, 12:42
Marc Hernelind,
 
Att en bok innehåller hänvisningar till källor görer inte boken till en källa. Huruvida en bok är en källa eller litteratur avgöres - som jag tidigare har skrivit - av frågeställningen. Jag betvivlar inte, att Bäcklund har använt källor angående personer, som levde under 1700- och 1800-talen, men det problem, som vi här hela tiden diskuterar, är samtida källor angående Bure-ättens förmenta tidig- och högmedeltida led. Till några sådana källor hänvisar Bäcklund inte. Samma sak gäller både Casström och Bygd?n. Inget av deras verk är källor till Bure-ättens släkt- och personhistoria, utan enbart litteratur eller referenser. Det behöver emellertid inte vara något fel med det; de flesta använder i sin forskning til stor del även litteratur och referenser, men även dessa måste värderas och ställas i relation dels till vad vi kan veta om historiska skeenden och förlopp, dels till vad vi faktiskt vet. Och framför allt måste litteraturen och referenserna vara relevanta och författade av personer med omvittnat god sakkunskap.
 
Att en person är hedersdoktor säger inte mycket om personens sakkunskaper i det ämne, vars doktorshatt eller lagerkrans han bärer. Statsministern har nyligen på synnerligen tveksamma grunder promoverats till medicine hedersdoktor, men det innebärer ju inte, att han har några utomordentliga medicinska kunskaper. Samma sak gäller Reinhold Olsson. De uppgifter, vilka jag har fått mig refererade ur Olssons verk, giver mig ingen anledning att fästa någon större tilltro till Olsson som forskare.
 
Det är inte första gången som Hernelind stjäl andras texter och skriver under med eget namn. Tidigare har han helt utan att angiva varifrån uppgifterna har hämtats stulit formuleringar ur inlägg av mig och av Urban Sikeborg (Sikeborg refererad av Håkans Skogsjö). Detta är inte bara intellektuellt ohederligt, utan dessutom också helt oförenligt med god forskningssed.
 
Marc Hernelind! Alldeles oavsett vilka romantiska drömmer du och Rigedahl väljer att nära i era taffliga försök till historisk forskning, har ni inte på något viss kunnat styrka era uppgifter med primärt källmaterial, som kan stå emot källkritiska analyser.
 
Det mesta av vad som ovan i det av dig från Rigedahl stulna inlägget påstås vara källor är inga källor, utan blott litteratur.