NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-18
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-17, 19:15
I Johan Bures Släktbok över Bureätten Tillkomst och tillförlitlighet av Urban Sikesborg (1996)
sid 7.  
Nils Caström avhandling från uppsala 1746 (i avhandlingen om de båda Fale Bures förtjänster om fosterlandet)i detta verk vill författaren visa att Buresläkten är en av de äldsta adliga familjerna i riket med inte mindre än sju Grevliga och  Elva Friherrliga och 72 Adliga ätter kunde Caström på sin tid räkna sin härkomst från den ätt på mans eller kvinno sidan,som stöddes av Nils Wihlem Marks von Wurtembergs Adelels genealogier. trots dessa forskningar ville kritikerna ännu kalla det en Bonde släkt. det var den frågan jag tog upp här igen och andvände mej av Elgestierns att räkna upp ett 70 talet Adels släkter här på rötter.
jag vill hävda att det stämmer vad  mina föregångare sagt att det är en av de äldsta adels familjer (Stormän).mot argument är välkomna men jag betackar mej för kommen tarer som kan du räckna upp dom igen ? Det får ni själva kolla upp,eller den där Caström är jätte dålig källa ,ja ni vet disskution ...
Mvh Marc