NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-18
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-03-17, 07:46
Några förtyudliganden:
 
1 Beträffande manlig resp kvinnlig börd (påstående som ofta återkommer här) har Dick Harrison i Jarlens Sekel (2002) en intressant utläggning om släkt och familjerelationer (sid 99 ff). Manlig börd och ättens betydelse är ett fenomen, som kommer flera århundraden senare. Såväl ANFÄDER som ANMÖDRAR inkluderades i medeltida släkter (eller ätter, vilket är exakt vad Bur?us gjort, ättesamhället är enligt Harrison en tysk id? från 1800-talet som snabbt blev väldigt populär i dåtida elit, men som inte kan beläggas i historiska källor). Det blir helt fel att dra in senare århundradens tänkande på ett 1500-talsfenomen
 
2. I brist på bättre begrepp (det är ju inte fråga om någon gängse släkt heller) kallar jag därför konsekvent detta 1500-tals samhällsfenomen för det begrepp det haft i flera hundra år, dvs Bureätten,  
 
3 Beträffande kyrkans roll har jag mig veterligt inte gjort annat än rabblat upp ärkebiskoparna i Bureätten, och dessa uppgifter tog jag från senaste tänkbara källa, Svenska Kyrkan. Dessutom är jag övertygad om att religiösa värderingsfrågor med säkerhet kommer att omtolkas minst en gång per århundrade, så där lär fler tolkningar komma, men det är en annan historia. (Det är nog omöjligt att opartiskt tolka människors drivande trossatser)