NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-15, 08:34
Nu kommer jag ihåg varför jag tänkte att även de norska krönike skrivarna borde tagit med berättelsen om Fale Bure (Fale = kortnamn för Farteng)  
 
fritt citat av norska ord :                          
Namnet Farteng
Urban sikesborg dryftar i sin artikel  Johan Bures släktbok  över Bureätten(släktforskarna årsbok 1996) I en Bilaga sid  280-283 Personen Farteng unges släktförållande ,här kan nämnas att namnet Farteng (Fale) före kommer också i Norge i Medeltiden ,i tex.adels släkten eller frälseätten Filpus Fartengsson ätt är det tre namn bärare i perioden från slutet av 1300 talet till mitten av 1500 talet ,Jf Anders Björnes,Lares Löberg,Tore H Vigerust och Tor Welding :Semeleng_ätten i Valders och Losna ätten i Song ....Släkthistoriskt forum 5 /96.
 
Erik Holmlund  visst kan man säga så ,eller ännu bättre han levde 1320, när jag skriver omkring omkring då kan man gå tio år åt olika rikningarna men jag våga inte skriva omkr 1300 för då är det inte säkert han levde om man går tio år åt båda riktningarna,eller om man vill vara riktigt säker kan man säga att han levde på 1300 talets första hälft. men efter som han nämndes första gången 1342 tillsamans med sin hustru Ingeborg i ett brev varmed han byter bort 14 öresland Jord i Mullberge (Kan vara Morberga i Bälinge, uppland) nämns senast vid en i en dråpsak 19 feb 1363 i egenskap som Underlagman i Medelpad.bosatt i Skön sn./Marc