NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-14, 20:42
svar till Björn Thunberg det är riktigt att Att Fale bure d.y. = Farteng Unge  Lagmanen i skön var född omkring 1320 döds året är emellertid osäkert Bygden Gravsten eller minnes sten till 14?2 =1402 men han kan ha dött betydligt tidigare ,å andra sidan levde man länge då med tex, Jon Svensson Hövitsmannen blev 102 år han levde på 1470 talet.man kan kalla det Bygden Altrnativ  
 
Ja Fale Bure d.y.= Fale hin unge Ståthållare rädda Erik knutsson till makten ect där döds året säkert 1210 födels året däremot lite osäkert omkr 1160.det är Johan Bures Alternativ  
 
jag tror som sagt att båda har rätt och det förklara de försvunnena generationerna på 150 år som sikeborg upptäckte och fick inte i hop det. men det är en orhörd djup disskution med olika indicier och källor ect som kommer att föras sen på och mer eller seminariet om det går bra det är där Mickael.
ps . Ander om du vill tro att alla medeltida handlingar finns i data eller på mickrokort så stämmer det inte det mesta finns, jag gav just ex. på handlingar av Johan Bure som ej finns i Data eller på mickrokort det häftet med dokument samlade från jämtland mycket av det Nils Ahlund samlat i hop efter birlkarrlna ect.men iför sig spelar det ingen roll jag borde ha källan klar när jag nämner Norge det var bara ur minnet att jag läst från Norsk köniker så jag får väl ta tillbaka det så länge tills jag kommer på källan.
 
 
Niklas Persson: vad är syftet med ditt inlägg att lägga mer ved under brasan, när tonen är vänlig igen isynnerhet från Björn Thunberg,jag tänker inte gå ini din konstiga tolkning,mer än att säga naturligtvis får man ifråga sätta saker i Bure panelen halva panel är ju dessutom till för den biten men det är aldrig ok med personangrepp i vilket samanhang det än är.då åker man nog ut ifrån de flesta ställen häls Marc