NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-14, 13:49
Du har nog rätt det du säger varför jag är inbjuden, men jag tror också såna som Thord,Ulf jag,Rolf,ect som är Bureättlingar vill nog gärna få fram historian eller sannigen bakom sin släkt.
Jag tror att det finns flera personer som Berättat om Fale bure(hin Unge) Peder Skrivare levde 1480 i Öregrund Kyrkoherden Herr Peder i Skön levde i mitten på 1500 talet han berätta för Johan Bureus på sin Norrlands resa 1600-1601
utförligt om Fale Bures bidrifter och Johan Bure Nedteknades samtövriga som tog upp fale Bure .Loccenius,Örnhielm,Schefferus och en källa av JB thun1717,sid 101f Källa:Loccenius 1662  sid.79-81,Örnhielm år1689 sid.478 Det är i från dessa Kröniköer som Jan Guillou fått brättelsen till Arn ,det är visserligen sant att i historie böckerna står bara kort och gott att Erik Knutsson var Kung eft 1210-1216. i norges arkiv Finns Fale Bure med.  
Jag kommer att fortsätta debatten här och även om jag får för anbytar värden summera från Bureseminariet 9 april. jag vet tyvärr inte i dag vilka Karl ingvar ångström MGF Ordf.  plockar i hop men jag tror att han får fram seriösa och duktiga forskare ,men känner någon sig sugen och kvalificerad kam man alltid ringa till Karl Ingvar Ångström och se om han har en ledig plats nu i veckan kommer MGF fastställa Bureseminariet programet plats och tider,och ev.tillägg/ändringar mvh Marc