NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-03-12, 23:20
I detta fall råkar jag ha lite relevant erfarenhet från min yrkesutövning som medicinsk forskare. För det första så är det så att professorer, som jag ser mest hela tiden, är som alla andra, varken bättre eller sämre, och en del har tämligen udda teorier. Att någon är professor BÖR, inom den medicinska forskningen, inte betyda ett dugg för hur man värderar hennes rön, utan ENDAST hur hon underbygger dem.
Vidare så är meningen med att publicera artiklar inom den medicinska vetenskapen att argumentera för en ståndpunkt, och det är därför självklart att man publicerar eventuella invändningar. Artikeln publicerades 1995, och har alltså varit fri att kommentera sedan dess.
Slutligen så är Läkartidningen en tidskrift som inte har samma utvecklade expertgranskning av artiklar innan publicering som andra tidskrifter. De flesta forskare brukar föredra att publicera denna typ av undersökningar i internationella tidskrifter. Om så inte sker beror det inte sällan på att man inte lyckas få in dem där, eller att man skriver artiklar som i första hand riktar sig till svenska läkare.