NULL Skriv ut sidan - Buresammanfattning!

Anbytarforum

Titel: Buresammanfattning!
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2010-03-06, 23:13
Skälet till att jag tycker att Olof Hersesson är en trolig ana finns på min hemsida http://familjenbostrom.se/genealogi/bure/: En detalj som tyder på att en Herse bör ha funnits bland anorna till åtminstone några bönder i Bure är att det i de första skattelängderna 1539-1549 finns en Herse Andersson i Bure. Namnet Herse har i övrigt slutat användas vid den här tiden. Herse Andersson skulle nästan garanterat inte ha hetat Herse om han inte haft en ana med det namnet. Herse i Bure skall ha varit ff ff till Herse Andersson, men så behöver ju inte släktskapet ha varit. Ättlingarna till Anders Olofsson hävdar att Anders farfar hette Herse, men Herse Andersson härstammar från Olof Olofsson, som sagesmännen hävdar är bror till Anders.
 
Jag tror att Olof Hersesson som gemensam ana till de två Burelinjerna är trolig, eftersom namnet Herse förekommer (1539-1549) i den linje som inte den som visste mest om anorna kommer från.
 
Däremot är det inte troligt att släkten i Bure i Skellefteå skulle ha någon koppling till en släkt i Skön i Medelpad.