NULL Skriv ut sidan - Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter

Anbytarforum

Titel: Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2005-01-14, 01:23
Att Johan Siggesson adlades 1572 25/9 framgår, som jag ovan har påpekat, av Möllers & Gillingstams artikel om ätten Ulv i Äldre svenska frälsesläkter. Däremot nämner Möller & Gillingstam inget släktnamn för Johan Siggesson, utan kallar hans ätt Svartingstorpsätten, vilket den även, om jag inte missminner mig, kallas i Schlegel & Klingspor.  
 
Så ätten af Bur?n har i Elgenstierna fått en helt felaktig genealogi? Någon har alltså ?mixtrat med den?? Det är ju ett enkelt sätt att lösa problemet. Om verkligheten inte stämmer överens med kartan, så är det ju kartan som gäller. Åtminstone påstås det (mer eller mindre allvarligt) vara den militära normen. Så vidare vetenskapligt är det emellertid inte.
 
Vilka ?källor från den tiden? har du, att Johan Siggesson adlades af Bur? och introducerades på Riddarhuset under ett nummer, som 1815 mystiskt nog övertogs av den med Bureätten icke befryndade östgötska jämte 37 ? 1809 års RF nyadlade ätten af Bur?n? Många är nog intresserade av detta, då Elgenstierna faktiskt inte har någon ätt af Bur? i sitt verk.