NULL Skriv ut sidan - Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter

Anbytarforum

Titel: Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-01-14, 01:00
Rättelse Af Bur?n nr 2231, så Både Johan Siggesson Och  Brodern Christopher Adlades av Johan III den 25 Sep 1572
Äldre svenska frälse släkter I:3,1989,sid 308.
och även Bygde bekräftar historien Bygd?n 1891 sid 57ff. och värför skulle  
 Larurentius Jacobi Kyrkoherde i Skön 1555-1598  
hitta på Att han tog med sig vapen skölden samt krönike boken För han hade rätt till den han tillhörde Buresläkten och historien nerskriven i genealogica av Johan bure Elgenstierna själv tar upp dom. det ända argument du för är att det kan inte stämma så Räknar du upp dom Sen af adlade Bur?n men den är mixtrad med precis som Bure nr 126 vilken nu börjar med Laurentius Svenonis men före bygd?n tid  gick den ner till Tord i Byr jag har en kopia av hur den gamla intr?ducerade aldels linjen nr 126 såg ut.
Erik Knutsson förbättrade hans ärvda adelskap och gav honom en beväpnad arm till Sköldmärke därför att Fale burit honom på sin arm under farligheter, och på hjälmen norska vapenyxor, därför att han med norske män hade börjat intaga riket, Konungen till handa. Då gav ock Konung Erik honom i förläning hela Medelpad, Jämtland och ett stycke av Ångermanland.Innan fale Bure hin unge Hade Buresläkten en anna vapensköld som jag kan visa sen en bild aven Stenbock ser det ut som.
Nu kommer Beskrivningen av Af Bur?n vapensköld ,till sköldmärket fick han ett spjut genom halsen samt en halvhäst. samma vapen som Anders Jacobsson af Bure fick.Vapen skölden sattes upp i Åby sockenkyrka vid Kalmar och han ligger begraven i Åby sockenkyrka vid Kalmar.
och om man tittar noga på den vapen skölden så har den folkunga färgerna ,och en dokument rulle som symbol på hans tillhörighet som frälseman och en väg fram där en grind är öppen,och på vapen skölden  är också en hjälm med ett spjut igenom på det sätt som Fale Bure hin unge skulle dött vid Gistrillien (vet ej om jag stavat rätt)år 1210 och över hjälmen en halvhäst  med vingar  
hållande en blå fana som representerade segern.
som du ser michael har alla vapensköldar en berätelse vad är din ? mer än det vanliga det är fel du radar upp sen nutida släktingar av af Bur?n vilket inte tillför något i saken om det är rätt eller fel jag har åtminstone fem källor från den tiden vilka källor emot från 1578 har du vad dom skrev på 1900 talet om saken untan någon som helst vetskap som efterkonstruktion fästerjag inte så mycket vikt vid.