NULL Skriv ut sidan - Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter

Anbytarforum

Titel: Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter
Skrivet av: Per-Åke Borssén skrivet 2001-07-13, 01:18
Staffan, herr Sigges far, Kristoffer, sägs vara en bror till Mårten och Johan. Han skulle således fått sitt namn efter sin farfar, Sigge Fardesson i Birsta.
 
Fale, Fardhe och Forde är kortnamn för Farth?ghn och Fardjäkn. Fardeätten är således för mig enbart ett arbetsnamn för att särskilja Nils Fardjäknssons och Farde Unges släkt från Bureätten, till vilken de icke har någon känd bördsrelation. Som jag sagt tidigare finns inga genealogiska länkar som sammanbinder Nils Fardjäknsson (1324-52) eller Farde Unge (1342-63) och Forde i Birsta (1519). Gravstenen i Sköns kyrka och vapenbilden på densamma (böjd arm) och namnet 'Fardi?k' binder Nils och Farde Unge samman med 1500-talets Forde i Birsta  och Sigge Fardesson. 
 
Huruvida Johns bröder blev adlade känner jag inte till. Kristoffer skulle enligt det äldre herdaminnet för Strängnäs stift blivit så, men detta kan inte styrkas. 
 
Sigge Fardessons far torde möjligen ha varit nämndemannen Forde i Birsta, som omnämns 1519. Det är möjligt, att han lokalt benämnts Farde unge, för att särskilja honom från en äldre namne, kanske hans far, men därom finns inga uppgifter. Möjligen har Johan Bureus, Burelegendens upphovsman, missuppfattat eller sammanblandat uppgifter, efter att hört herr Peter i Skön i april 1601 berätta om 'Farde hin Unge'. Urban Sikeborg har mer att förtälja om detta.
MVH /Per-Åke Borssén